2025
-
RUDENĮ LAUKIA G. VERDI MAKBETAS
2025.06.09
Rudenį laukia įspūdinga muzikos šventė.Lapkričio 24 d. Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre:Giuseppe VerdiMACBETH, koncertinė versijaLUDOVIC TÉZIER (baritonas)OKSANA DYKA (sopranas)RICCARDO ZANELLATO (bosas)DMYTRO POPOV (tenoras)Dirigentas GIANLUCA MARCIANÒLIETUVOS NACIONALINIS SIMFONINIS ORKESTRASKAUNO VALSTYBINIS CHORASIšskirtinių koncertų ciklas „Riverside Music Live“ grįžta su Giuseppe’s Verdi operos „Makbetas“ koncertine versija su prancūzų baritonu, garsiausiu Verdi vaidmenų atlikėju Ludovicu Tézier, kurio Makbetas skamba pagrindinėse pasaulio scenose.Lapkričio 24 d. Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro (LNOBT) scenoje specialiai šiam vakarui suburta tarptautinė operos žvaigždžių komanda pasirodys su Lietuvos nacionaliniu simfoniniu orkestru, Kauno valstybiniu choru ir Lietuvos publikai gerai žinomu dirigentu Gianluca Marcianò.Žurnalas „Gramophone“ „jau ištisą dešimtmetį geriausiu Verdi baritonu pasaulinėje scenoje“ įvardija L. Tézier. Niujorko „Metropolitan Opera“, Milano „La Scala“, Paryžiaus nacionalinė ir Vienos valstybinė operos – nuolat jo laukiančios scenos. L. Tézier bendradarbiauja su pasaulinio garso dirigentais, tokiais kaip Riccardo Muti, Antonio Pappano ir Gustavo Dudamelis. Jo repertuare dominuoja pagrindiniai Verdžio operų vaidmenys, tokie kaip Makbetas, Rigoletas, Germontas („Traviata“) ir Posa („Don Karlas“), tačiau jis interpretuoja ir kitų kompozitorių kūrinius. Tézier yra išskirtinis „Sony Classical“ atlikėjas, o jo 2021 m. išleistas Verdžio arijų albumas sulaukė puikių įvertinimų. 2022 m. kartu su Jonu Kaufmannu įrašė operos duetų albumą „Insieme – Opera Duets“. Be operos pasirodymų, Tézier aktyviai koncertuoja su garsiausiais orkestrais ir rengia rečitalius, daugiausia dėmesio skirdamas prancūzų repertuarui ir vokiečių Lied žanrui.Vilniaus „Makbete“ Banko partiją atliks italų bosas Riccardo Zanellato – vienas mėgstamiausių R. Muti atlikėjų. Jis – išskirtinis G. Verdi, Vincenzo Bellini’o, Gaetano Donizetti ir Gioacchino Rossini’o kūrinių interpretatorius. Makdufo partiją atliks Dmytro Popovas – jauniausias Ukrainos atlikėjas, įvertintas nusipelniusio artisto titulu 2003-iaisiais. 2007 m. D. Popovas laimėjo prestižinį Plácido Domingo rengiamą „Operalia“ konkursą.Giuseppe’s Verdi opera „Makbetas“ retas reiškinys Lietuvos scenoje ir išbandymas prie jo prisiliečiantiems atlikėjams. Opera, sukurta pagal Williamo Shakespeare’o tragediją ir pirmą kartą atlikta 1847 m. Florencijoje, pasakoja apie pražūtingas žmogaus ambicijų bei valdžios troškimo pasekmes ir žymi Verdi pereinamąjį laikotarpį. Dėl vientisos dramos bei gilių personažų portretų „Makbetas“ vadinamas vagneriškiausiu italų kompozitoriaus veikalu. Makbeto ir Ledi Makbet vaidmenys reikalauja itin stiprių balsų, galinčių perteikti dramatiškumą, emocinius kraštutinumus. Ypač Ledi Makbet, tai viena sudėtingiausių soprano partijų operoje.Šį koncertą organizuoja „Riverside Music“, Lietuvoje įsteigta bendrovė, atsakinga už muzikinius turus bei projektus daugiau nei 30 pasaulio šalių. Pradėjusi koncertų ciklą „Riverside Music Live“, ji siekia dalintis sukaupta patirtimi su Lietuvos klausytojais, įvairinti klasikinės muzikos koncertų panoramą, pristatyti didžiausią pripažinimą pelniusius solistus, dirigentus ir kolektyvus. Tarp jau įvykusių „Riverside Music Live“ ciklo renginių – pianisto Jevgenijaus Kissino rečitalis, operos solistų Sondros Radvanovsky ir Piotro Beczałos gala koncertas ir Giacomo Puccini’o operos „Toska“ koncertinis atlikimas. -
PRASMINGA VILNIAUS FESTIVALIO TRADICIJA
2025.06.04
Birželio 13 d., penktadienį, 19 val. Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje - Tikėjimo ir vilties invokacijos. LNSO, KVCH, Robertas Šervenikas, Darius Meškauskas.Prasminga Vilniaus festivalio tradicija – per muziką prisiminti, apmąstyti ir paminėti Gedulo ir vilties dieną. Šios niūrios datos išvakarėse, juolab vis dar besitęsiančio karo akivaizdoje, didžiausi Lietuvos muzikų kolektyvai ir žinomi kūrėjai, Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatai kviečia neprarasti vilties ir vertybinių kelrodžių. Apie tai byloja Algirdo Martinaičio šešių dalių oratorija mišriam chorui, skaitovui ir simfoniniam orkestrui „Tikėjimo ir vilties invokacijos“, kuri buvo parašyta Tremtinių ir politinių kalinių atminimo datai paminėti. Invokacija (lot. invocatio) reiškia šauksmą, kreipimąsi į mus visus. „Dabartinio karo ir pasaulio suirutės laiku didžioji pokario Lietuvos žmonių tremties, įkalinimų kančia mums turi tapti šventu atminimu, sakraliuoju apmąstymu dabarčiai ir ateičiai“, – sako autorius.Onutės Narbutaitės Simfoniją Nr. 2 (2001) sudaro dvi savarankiškos dalys. Antros dalies, pavadintos „Melodija“, atsiradimą, pasak autorės, „lydėjo Naujojo Testamento ir kitų tekstų skaitymas, pamąstymai apie Bachą. Šios refleksijos įkvėpė giesmę.“ O. Narbutaitė „Melodiją“ apibūdina kaip gana asketišką muziką: „Tai paprastas dainavimas, galbūt kilęs iš desperacijos, bet teikiantis vilties.“Iškiliausiems kolektyvams diriguoja Robertas Šervenikas – pirmasis daugelio lietuvių kompozitorių simfoninių drobių dirigentas, dirigavęs ir šiuos du opusus per premjeras. Antrąją simfoniją O. Narbutaitė dedikavo R. Šervenikui.Koncerte kaip skaitovas (A. Martinačio „Tikėjimo ir vilties invokacijos“) dalyvauja ir vienas žinomiausių bei tituluočiausių Lietuvos aktorių, Nacionalinės kultūros ir meno premijos, kitų svarbių apdovanojimų laureatas Darius Meškauskas, reikšmingų vaidmenų sukūręs režisierių Oskaro Koršunovo (A. Strindbergo „Kelias į Damaską“, W. Shakespeare’o „Hamletas“, G. Grajausko „Pašaliniams draudžiama“, Molière’o „Tartiufas“), Jono Vaitkaus (H. Ibseno „Visuomenės priešas“), Eimunto Nekrošiaus (S. Šaltenio „Kalės vaikai“), Elmāro Seņkovo (B. Brechto „Mama Drąsa“) ir kitų režisierių spektakliuose.AtlikėjaiLIETUVOS NACIONALINIS SIMFONINIS ORKESTRAS(meno vadovas ir vyr. dirigentas Modestas Pitrėnas)KAUNO VALSTYBINIS CHORAS(meno vadovas ir vyr. dirigentas Robertas Šervenikas)DARIUS MEŠKAUSKAS (skaitovas)Dirigentas ROBERTAS ŠERVENIKASProgramaONUTĖ NARBUTAITĖ – „Melodija Alyvų sode“ (Simfonijos Nr. 2 II dalis – „Melodija“)ALGIRDAS MARTINAITIS – Oratorija „Tikėjimo ir vilties invokacijos“ (2023, liturginiai, Laisvės kovų archyvo, Maironio, Vinco Mykolaičio-Putino, autoriaus tekstai) -
PAŽAISLIO MUZIKOS FESTIVALIS PRASIDĖJO
2025.06.01
„Nepaisydamas įvairių iššūkių, Pažaislio muzikos festivalis sutinka savo 30-ąjį jubiliejų plačiai išskleidęs sparnus ir pasiruošęs skrydžiui. Tapęs neatsiejama Lietuvos kultūros dalimi, atrandamas pasaulio žvaigždžių, gausiai lankomas Lietuvos publikos, šiųmetis festivalis vėl kviečia patirti žanrų įvairovę, nerti į garsų vandenyną“, – sakė festivalio meno vadovas, nacionalinės premijos laureatas, tenoras Edgaras Montvidas.
Tris mėnesius truksiančio festivalio šūkis – „Jei muzika tave pažino kartą…“.
Atidarymo koncertas – oratorija „Mesijas“ – tradiciškai vyko Pažaislio vienuolyne. Oratoriją atliko Lietuvos kamerinis orkestras, Kauno valstybinis choras bei solistai: sopranas Lina Dambrauskaitė, mecosopranas Rachael Wilson (Reičel Wilson) (JAV), tenoras Anthony‘is Gregory‘is (Entonis Gregoris) (JK) ir bosas Tadas Girininkas, diriguos Italijoje reziduojantis jaunosios kartos iraniečių dirigentas Hosseinas Pishkaras (Hoseinas Piškaras).
-
KVCH PAŽAISLIO FESTIVALĮ PRADĖS DIRIGUOJANT H. PISHKARUI
2025.05.28
Į duris beldžiasi vasara, kaip ir kasmet nuskambėsianti Pažaislio muzikos festivalio koncertų akordais. Šį kartą Pažaislio vienuolyno varpai festivalį paskelbs jau trisdešimtąjį kartą. Istoriniu tapusiame pirmajame Pažaislio muzikos festivalio koncerte skambėjo didinga Georgo Friedricho Händelio oratorija „Mesijas“.
Po trisdešimties metų šis ypatingas kūrinys ir vėl grįžta į magiška aura spinduliuojančią vienuolyno erdvę. Pirmajame koncerte grojo Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras, dainavo Kauno valstybinis choras ir solistai, dirigavo šviesaus atminimo maestro Petras Bingelis. Jubiliejiniame koncerte ir vėl dainuos Kauno choras, bet šį kartą lydimas Lietuvos kamerinio orkestro, tarptautinis solistų kvartetas, o prie dirigento pulto stos iraniečių kilmės dirigentas, išsilavinimą įgijęs savo tėvynėje ir Vokietijoje, šiuo metu Italijoje reziduojantis Hosseinas Pishkaras.Su juo apie muziką, gyvenimą ir, žinoma, visų itin laukiamą koncertą kalbasi operos solistas, baritonas Giedrius Prunskus, rašoma pranešime žiniasklaidai. – Esate iranietis. Jūsų šalies kultūra turi labai gilias ir senas tradicijas. Ne išimtis ir tradicinė persiška muzika. Kaip nutiko, kad Jūs pasukote klasikinės muzikos kryptimi? – Klasikinė muzika Irane turi labai stiprias pozicijas. Tiesa, dėl įvairiausių priežasčių apie tai negirdime vakarų pasaulio žiniasklaidoje. Kai atvykau studijuoti į Vokietiją, sulaukdavau tokių klausimų, kad net pamanydavau: „Dieve, ką jūs išvis žinote apie Iraną?“ Atrodė, daugelis mano, kad iraniečiai – barbarai. Deja, tokia yra žiniasklaidos ir politikų formuojama nuomonė. Iš tiesų Irane gyvuoja neaprėpiamai didžiulė teatro ir klasikinės muzikos kultūra. Juk Teherano simfoniniam orkestrui jau daugiau nei šimtas metų. Ir klasikinės muzikos studijoms pas mus yra visos galimybės. Aš, būdamas ketverių, pradėjau mokytis persiškos muzikos, grodamas tradiciniais instrumentais, o mano sesuo grojo smuiku. Tiesa, mano tėvai neturi nieko bendra su muzika, o kodėl mes, jų vaikai, pasukome muzikantų keliu – ilga ir sunkiai suvokiama istorija. Bet ji per ilga, kad tilptų į šį pokalbį, tad telieka tai maža intriga.
Po trisdešimties metų šis ypatingas kūrinys ir vėl grįžta į magiška aura spinduliuojančią vienuolyno erdvę. Pirmajame koncerte grojo Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras, dainavo Kauno valstybinis choras ir solistai, dirigavo šviesaus atminimo maestro Petras Bingelis. Jubiliejiniame koncerte ir vėl dainuos Kauno choras, bet šį kartą lydimas Lietuvos kamerinio orkestro, tarptautinis solistų kvartetas, o prie dirigento pulto stos iraniečių kilmės dirigentas, išsilavinimą įgijęs savo tėvynėje ir Vokietijoje, šiuo metu Italijoje reziduojantis Hosseinas Pishkaras. Su juo apie muziką, gyvenimą ir, žinoma, visų itin laukiamą koncertą kalbasi operos solistas, baritonas Giedrius Prunskus, rašoma pranešime žiniasklaidai. – Esate iranietis. Jūsų šalies kultūra turi labai gilias ir senas tradicijas. Ne išimtis ir tradicinė persiška muzika. Kaip nutiko, kad Jūs pasukote klasikinės muzikos kryptimi? – Klasikinė muzika Irane turi labai stiprias pozicijas. Tiesa, dėl įvairiausių priežasčių apie tai negirdime vakarų pasaulio žiniasklaidoje. Kai atvykau studijuoti į Vokietiją, sulaukdavau tokių klausimų, kad net pamanydavau: „Dieve, ką jūs išvis žinote apie Iraną?“ Atrodė, daugelis mano, kad iraniečiai – barbarai. Deja, tokia yra žiniasklaidos ir politikų formuojama nuomonė. Iš tiesų Irane gyvuoja neaprėpiamai didžiulė teatro ir klasikinės muzikos kultūra. Juk Teherano simfoniniam orkestrui jau daugiau nei šimtas metų. Ir klasikinės muzikos studijoms pas mus yra visos galimybės. Aš, būdamas ketverių, pradėjau mokytis persiškos muzikos, grodamas tradiciniais instrumentais, o mano sesuo grojo smuiku. Tiesa, mano tėvai neturi nieko bendra su muzika, o kodėl mes, jų vaikai, pasukome muzikantų keliu – ilga ir sunkiai suvokiama istorija. Bet ji per ilga, kad tilptų į šį pokalbį, tad telieka tai maža intriga. Išbandė išmanųjį laikrodį „Huawei Watch Fit 4“: rezultatai nustebino labiau, nei tikėjosi Taigi, vėliau ėmiau mokytis Carlo Orffo mokykloje, grojau barokine fleita ir mušamaisiais, derindamas tai su persiškos muzikos mokslais. Tuo metu Teherane buvo suburtas jaunimo orkestras, kuriame grojo mano sesuo. Man tuo metu buvo gal devyneri ir, vedinas smalsumo, kartą užėjau į jų repeticiją. Jie grojo trečiąją pirmosios Gustavo Mahlerio simfonijos dalį. Tai man buvo didžiulis sukrėtimas. Šokas. Puikiai prisimenu, kaip pagalvojau: „Kokia gi tai muzika? Noriu sužinoti, kaip ji sukomponuota.“ Ėmiau skaityti knygas ta tema ir supratau, kad noriu tapti dirigentu. Sužinojau, kad tam reiktų studijuoti kontrapunktą, harmoniją ir kitus dalykus, kurių studijoms Irane yra puikios sąlygos – turime įvairiausios literatūros, analizuojančios tiek rusiškas, tiek amerikietiškas, tiek europietiškas muzikos komponavimo tradicijas. -
A. MARTINAIČIUI 75
2025.05.18
Sveikiname kompozitorių, Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatą Algirdą Martinaitį su 75-ąja sukaktimi! Linkime sveikatos, šviesos, ramybės ir džiugių atradimų muzikoje ir primename, kad birželio 13 d. 19 val. Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje Algirdo Martinaičio "Tikėjimo ir vilties invokacijos". -
PRADEDAME TRISDEŠIMTĄJĮ PAŽAISLIO MUZIKOS FESTIVALĮ
2025.05.16
Šventinį trisdešimtąjį sezoną Pažaislio muzikos festivalis pradės ypatingu ir simbolišku kūriniu – Georgo Friedricho Händelio oratorija „Mesijas“, nuo kurios ir prasidėjo naujas tradicijas kuriančio festivalio istorija. 1995 m. liepos pabaigoje į Pažaislio vienuolyną susirinkusi trijų tūkstančių klausytojų minia tapo neeilinio įvykio liudytoja. Po sėkmingo ir entuziastingai publikos sutikto koncerto gimė idėja organizuoti šį išskirtinį muzikos projektą.„Didžiųjų žmonių gyvenime dažnai nutinka, kad tuo metu, kai viskas atrodo prarasta, jie būna arti triumfo. Tuomet atrodė, kad Händelis pralaimėjo. Ir kaip tik tada jis sukūrė kūrinį, kuriam buvo lemta įtvirtinti jo pasaulinę šlovę“, – rašė G. F. Händelio kūrybos tyrinėtojas Romainas Rollandas. Beveik keturiasdešimties operų, daugybės instrumentinių kompozicijų autorius, pasukęs į oratorijos žanrą, prarado publikos meilę. Jo priešai – anglų aristokratai samdė žmones, kurie nuplėšdavo afišas, o koncertai buvo nebelankomi. G. F. Händelis nusprendė palikti Angliją, tačiau kompozitoriaus jėgos neišseko: per 24 dienas jis sukūrė vieną geriausių savo oratorijų – „Mesijas“. Jis dirbo su įkvėpimu, o kai baigė iškilmingąją dalį „Aleliuja“, su ašaromis akyse sušuko: „Man pasirodė, kad atsivėrė dangus ir aš regiu Kūrėją.“Oratorijos tekstas buvo sukurtas kompozitoriaus draugo, literatūros tyrinėtojo Charleso Jennenso. Premjera įvyko Dubline 1742 m. balandžio 13 d. Didžiojoje muzikos salėje, diriguojant pačiam G. F. Händeliui. Londone „Mesijas“ susidūrė su bažnyčios atstovų pasipriešinimu, o plakatuose buvo rašoma tik „Bažnytinė oratorija“. G. F. Händelio gimtojoje Vokietijoje „Mesijas“ buvo atliktas praėjus trisdešimčiai metų po premjeros, o visoje Europoje dažniausiai buvo atliekama Wolfgango Amadeuso Mozarto redaguota versija, kuri tapo viena populiariausių oratorijų.G. F. Händelio oratoriją „Mesijas“ jubiliejinio Pažaislio muzikos festivalio pradžiai atliks rinktiniai atlikėjai: Sergejaus Krylovo vadovaujamas Lietuvos kamerinis orkestras, Roberto Šerveniko vadovaujamas Kauno valstybinis choras bei garsūs solistai: sopranas Lina Dambrauskaitė, mecosopranas Bella Adamova iš Čekijos, tenoras Anthony Gregory iš Jungtinės Karalystės ir bosas Tadas Girininkas. Dirigento batutą laikys jaunosios kartos dirigentas Hosseinas Pishkaras, kurio karjera Europoje vystosi stulbinančiu greičiu. Koncertas vyks Pažaislio vienuolyne – ypatingoje erdvėje, kur klasikinė muzika susilieja su istorija.AtlikėjaiLIETUVOS KAMERINIS ORKESTRASMeno vadovas ir dirigentas Sergej KrylovKAUNO VALSTYBINIS CHORASMeno vadovas ir vyr. dirigentas Robertas ŠervenikasSolistai:LINA DAMBRAUSKAITĖ (sopranas)BELLA ADAMOVA (mecosopranas, Čekija)ANTHONY GREGORY (tenoras, Jungtinė Karalystė)TADAS GIRININKAS (bosas)Dirigentas HOSSEIN PISHKAR (Iranas-Italija)Programoje:Georg Friedrich Händel – oratorija MESIJAS -
M. K. ČIURLIONIO KŪRINIAI PRIENŲ BAŽNYČIOJE
2025.05.06
Kauno valstybinis choras nuolat dainuoja ne tik koncertų salėse, bet ir daugelyje Lietuvos bažnyčių.Gegužės 25 d., sekmadienį, 13.30 val. Prienų Kristaus Prisikėlimo bažnyčioje mūsų laukia programa, skirta didžiojo lietuvių tautos genijaus Mikalojaus Konstatntino Čiurlionio 150 metų jubiliejui.Pirmojoje koncerto dalyje girdėsime religinius M. K. Čiurlionio kūrinius, antrojoje – kompozitoriaus harmonizuotas lietuvių dainas. Programą užbaigs įspūdingas M.K.Čiurlionio ir šiuolaikinio kompozitoriaus V. Augustino kūrinys „Anoj pusėj dunojėlio“, solistė Jurgita Mikalauskienė.Diriguos Kauno valstybinio choro meno vadovas ir vyriausiasis dirigentas Robertas Šervenikas, akompanuos Petro Bondar.ProgramaM.K.ČiurlionisSanctusKyrieGloriaDe profundisJuk Tu,ViešpatieOi, giria, giriaVai, močiuteAnoj pusėj NemunoSiuntė mane močiutėBeauštanti aušrelėOi.lekia, lekiaAš prašiau DievąV. Augustinas Anoj pusėj Dunojėlio -
ŠVENTINĮ KONCERTĄ TRANSLIUOS LRT
2025.04.24
Sausio 5-6 dienomis Kauno šv. Petro ir Povilo arkikatedroje bazilikoje vyko didžiausio Europos kultūros ir meno kanalo „ARTE“ koncerto filmavimai.Išskirtiniame šventiniame vakare dalyvavo geriausia operos solistė pasaulyje pripažinta sopranas Asmik Grigorian, tarptautinio žinomumo sulaukęs ukrainiečių tenoras Dmytro Popov, violončelės virtuoze vadinama Kristina Reiko Cooper bei vienas ryškiausių chorų Lietuvoje, Kauno valstybinis choras. Ir žinoma, Kauno miesto simfoninis orkestras Gausiam atlikėjų būriui dirigavo maestro Constantine Orbelian. Koncerto įrašą milijoninė šios televizijos auditorija galės išvysti jau visai netrukus. Lietuvos žiūrovams koncerto įrašą rodys nacionalinis transliuotojas LRT. -
ARTĖJA PAŽAISLIO MUZIKOS FESTIVALIS
2025.04.22
Pažaislio muzikos festivalis šiais metais mini savo 30-metį, tai – vienas ilgaamžiškiausių, ilgiausios trukmės, daugiausia skirtingų erdvių ir netgi skirtingų profesionaliosios muzikos žanrų apimantis festivalis Lietuvoje, rašoma festivalio pranešime žiniasklaidai, kuriame – pokalbis su festivalio meno vadovu tenoru Edgaru Montvidu.
Kasmet ištikimi gerbėjai laukia šios visą vasarą trunkančios muzikos meno fiestos, kurios publikos ratas taip pat su ilgėjančia gyvavimo trukme vis platėja.
Suvoktina, jog tai rengėjams yra iššūkis ir išbandymas vėl ir vėl atrasti kuo nustebinti, pradžiuginti, sudominti ir apdovanoti žiūrovus, tačiau, neabejotina, kartu festivalio programos rengimas ir kiekvieno renginio organizavimas, išpildymas, lydimas sėkmės, publikos žavėjimosi, padėkų, išreiškiamų ovacijomis, yra didžiausias įkvėpimas ir paskatinimas siekti dar daugiau, plėsti galimybes, paneigti bet kokias esančias ribas, pranokti tai, kas jau sukurta, kas įgyvendinta, kad meno galia skleistųsi, vienytų meilėje muzikai.
– Gerbiamas Edgarai, esate dalinęsis, jog pasiūlymas tapti Pažaislio muzikos festivalio meno vadovu iš pradžių kiek išgąsdino, sukėlė nerimastį – ar sugebėsiu, ar pavyks suderinti pareigas, jų diktuojamas užduotis ir aktyvią operos solisto karjerą?.. Jau penkti metai, kaip regite, vertinate ir apibūdintumėte savąją patirtį?
– Manasis intuityvus noras imtis šio darbo pasiteisino. Esu kūrybingas, žinių trokštantis žmogus, tad idėjų kol kas man nestinga. Dainuodamas svečiose šalyse, nuolat mezgu kontaktus su įvairiais atlikėjais, dirigentais, kolektyvais ir kviečiu juos atvykti į Pažaislio muzikos festivalį. Tai – ne kabinetinis darbas, turi nuolat keliauti, lankytis, klausyti, bendrauti, kviesti. Šiuo atveju puikiai dera abi veiklos: kaip atlikėjo ir kaip meno vadovo. Be abejo, meno vadovo pareigos mane labai praturtina, plečia muzikos suvokimo ribas, lavina skonį. Tiesiog moko, dovanoja naują patirtį, kuria, neabejoju, pasinaudosiu ateityje.
– Kokias patirtis įvardintumėte asmeniniais, o kartu ir komandiniais didžiausiais iššūkiais, išbandymais, su kuriais susidurta ir kurie sėkmingai išspręsti, todėl tapę svarbiais pasiekimais, laimėjimais? Kokias patirtis akcentuotumėte, kaip leidusias, paskatinusias augti, tobulėti, išnaudoti iki tol nežinotus talentus, išplėtoti Jūsų asmenybės reikšmingas savybes.
– Su įvairiausiais iššūkiais susiduriame kasmet ir nuolat, tai normali būsena. Kaip ir visi meną kuriantys ir siūlantys, organizuojantys, esame priklausomi nuo mecenatų geranoriškumo. Festivalis turi gerų, laiko patikrintų draugų, įgyjame ir naujų.
Esame labai nedidelis kolektyvas, tai, mano manymu, yra privalumas – nepasiklystame biurokratinėse džiunglėse. Mes kartu su Lina Krėpštaite rūpinamės menine festivalio dalimi, Giedre Mikaitiene – žemiškąja (šypteli). Tačiau nėra taip, kad nesąveikautume tarpusavyje. Kartu sprendžiame visas problemas, nuo rėmėjų iki reklamos, naujų erdvių koncertams paieškų ir t. t. Tai labai komandinis darbas. O komanda, mano galva, yra puiki. Puiki mokykla!
Mieguistas patogumas, sotumo jausmas gali būti labai pavojinga savijauta menininkui. Kūrybinis alkis, žingeidumas, gebėjimas stebėtis yra ta varomoji jėga, neleidžianti vandeniui užpelkėti. Būtina nuolat praverti duris bei langus ir sukelti skersvėjį! Kalbu metaforomis, tačiau turiu drąsių ambicijų!
– Kaip festivalio meno vadovas, taip pat ilgametis festivalio dalyvis, išpildęs ne vieną unikaliai išskirtinės programos koncertą, ir, žinoma, kaip klausytojas, žiūrovas, apibūdinkite Pažaislio muzikos festivalį – kas ir koks jis, galvojant būtuoju, esamuoju ir, tikėtina, būsimuoju laiku.
Kas ir kokios išskirtinės unikalumo žymės, kurias regite ir įvardintumėte, remdamasis savo pasauline patirtimi, muzikine raiška aplankytų tarptautinių festivalių horizonto kontekstu, išgryninkite Pažaislio muzikos festivalį, kaip tą baroko perlą.
– Manau, nesuklysiu sakydamas, kad laikas ir yra tas puikusis grynintojas, išbandytojas. Laikas patikrina ar buvai teisus, leidžia į dalykus pažiūrėti retrospektyviai – tarsi koks paukštis (ar dronas, kalbant 21 amžiaus realijų kalba (šypteli)), pakilęs pamatai visą paveikslą, o ne tik mažas detales būdamas labai arti įvykių.
Prašyčiau pasidalinti asmenine pajauta – rega, klausa, uosle, lytėjimu – visa apimančiais potyriais, kas, ką ir kaip sužadina, sujaudina lankymasis ir dargi dainavimas Pažaislio vienuolyno kiemelyje, juk tai tokia unikali, sakralios vietos atmosfera apglėbianti erdvė?..
– Visi, apsilankę šioje erdvėje, nelieka abejingi. Čia juntama istorinė meno ir religijos įkrova. Elegantiškos barokinės linijos suteikia taip šiandien reikalingos harmonijos. Svečiams nuolat siūlau atvykti į koncertą Pažaislio vienuolyne keliomis valandomis anksčiau ir pasivaikščioti palei marias, paskanauti puikių patiekalų čia įsikūrusiame restorane, pasimėgauti ramybe, o tada jau – klausytis koncerto!
– Drįstu teigti, kad Jums įsiliejus į festivalio organizatorių komandą, reikšmingai išsiplėtė koncertų erdvių laukas, taip pat festivalis išsiskleidė nebe kaip tik klasikinės akademinės muzikos žiedas, bet atsiskleidė kaip apskritai profesionalaus įvairiažanrio, daugiastilio skambesio scena.
Kaip Jūs tai regite, vertinate; ar pavyko pritraukti daugiau auditorijos, ypač galvojant apie jaunąją kartą; ar pavyko pasiekti tuos, kurie galbūt linkę akademinę muziką aplenkti, manydami, kad jos nesuprasią, kad ji pernelyg sudėtinga; ar tiesiogine ir perkeltine prasme festivalio vizija Klasikinė muzika be frako jau įgyvendinama, kartu ir misija – kurti meilę muzikai, įgalina suburti 21 amžiaus visuomenę, siūlant jai daugybę įvairių patirčių, tačiau kartu atvedant ir į klasikinės muzikos koncertą?
– Nuolat ieškome naujų erdvių, naujų formų, naujo skambesio. Kol Kaunas neturi modernios koncertų salės, tol muziką nešame ten, kur tik galime, kaip kokį deglą (šypsosi).
tivalio pavadinime užkoduota žinia – Pažaislio muzikos festivalis, nors pirmiausia orientuojamės į klasikinę muziką, tačiau džiaugiuosi, jog į savo programas įtraukiame ir kitokio žanro profesionaliosios muzikos.
Mano galva, jaunoji auditorija pati turi atrasti meilę muzikai. Jokiais būdais nereikėtų prievarta versti jaunus žmones klausytis kartais gan sudėtingos klasikinės muzikos. Mūsų misija – supažindinti, tarsi pasiūlyti degustuoti įvairius muzikos skonius, kviesti leistis į įvairiausius, galbūt ir netikėtus muzikinius potyrius, o paskui kiekvienas jau pats pasirinks, kas patinka, kas ne. Tam tikrai muzikai reikia patirties. Juk nesiūlome kūdikiui mėlynojo pelėsinio sūrio! Viskas savo laiku.
-
KAUNO VALSTYBINĖ FILHARMONIJA SKELBIA KONKURSĄ Į KAUNO VALSTYBINIO CHORO DAINININKŲ PAREIGAS
2025.03.31
Kauno valstybinė filharmonija skelbia konkursą į Kauno valstybinio choro dainininkų (tenorų, bosų, sopranų, altų balsų) pareigas.
Reikalavimai:
– aukštasis universitetinis ar jam prilygintas (bakalauro kvalifikacinio laipsnio) muzikos srities išsilavinimas;
– geri vokaliniai duomenys;
– geras lietuvių kalbos ir bent vienos užsienio kalbos mokėjimas.Kandidatai turi pateikti šiuos dokumentus:
– gyvenimo aprašymą (siunčiamas e. p.);
– prašymą dalyvauti konkurse (pildomas vietoje);
– išsilavinimą patvirtinančių dokumentų kopijas (priimant į darbą);
– asmens tapatybę patvirtinančio dokumento kopiją (priimant į darbą).Gyvenimo aprašymą (CV) prašome siųsti iki 2025 m. balandžio 13 d. e. p. lina.balciunaite@kaunofilharmonija.lt
Konkursas į Kauno valstybinio choro dainininkų pareigas vyks 2025 m. balandžio 15 d. 14 val. Kauno valstybinėje filharmonijoje. Konkursas bus vykdomas perklausos būdu. Kandidatai atlieka laisvai pasirinktą kūrinį.
Darbo užmokestis: pareiginės algos koeficientas – nuo 0,86 iki 1,04 (pareiginės algos baziniais dydžiais, nustatytais Lietuvos Respublikos Vyriausybės, neatskaičius mokesčių), priklausomai nuo turimo profesinio darbo stažo. Galimi priedai už pasiektus rezultatus.
Informacija teikiama: tel. 0 37 201 562, e. p. lina.balciunaite@kaunofilharmonija.lt
-
SVEIKINOME J. KRĖPŠTĄ IR R. ŠERVENIKĄ
2025.03.20
Šiandien choras sveikino Kauno valstybinės filharmonijos vadovą Justiną Krėpštą ir choro meno vadovą ir vyriausiąjį dirigentą Robertą Šerveniką:Minint 35-ąsias Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo metines, Kauno valstybinės filharmonijos vadovui Justinui Krėpštai Osle buvo įteiktas Norvegijos Karališkojo ordino "Už nuopelnus" Komandoro kryžius. Šiuo garbingu apdovanojimu J. Krėpšta pagerbtas už atsidavimą ir nuolatines pastangas stiprinant kultūrinį bendradarbiavimą tarp Lietuvos ir Norvegijos, kuriame ryškiausiai išsiskiria beveik prieš 30 metų Kauno valstybinėje filharmonijoje pradėtas rengti, vėliau tradiciniu tapęs dviejų tautų genijų – kompozitorių Edvardo Griego (1843–1907) bei Mikalojaus Konstantino Čiurlionio (1875-1911) muzikos festivalis.Valstybės atkūrimo dienos proga Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda įteikė valstybės apdovanojimus už nuopelnus Lietuvai ir už jos vardo garsinimą pasaulyje. Ordinu „Už nuopelnus Lietuvai“ Riterio kryžiumi apdovanotas Kauno valstybinio choro meno vadovas ir vyriausiasis dirigentas, profesorius Robertas Šervenikas.Ilgų kūrybos metų ir geros sveikatos linkime... -
8-TASIS TARPTAUTINIS LIETUVOS MUZIKOS PATRIARCHO JUOZO NAUJALIO CHORŲ FESTIVALIS
2025.03.17
Balandžio 11 d. 8-ojo Lietuvos muzikos patriarcho Juozo Naujalio tarptautinis chorų festivalio atidarymo ceremonijoje Kauno valstybinis choras (vadovas Robertas Šervenikas) pagerbs Lietuvos klasikinės muzikos kūrėjus – Juozą Naujalį ir Mikalojų Konstantiną Čiurlionį. Šia išskirtine proga choras koncertuos Kauno šv. apaštalų Petro ir Povilo arkikatedroje bazilikoje.
Šis renginys tapo reikšminga chorinės muzikos tradicija, suburiančia choristus iš Lietuvos ir užsienio šalių. Festivalis ne tik skatina chorinės muzikos populiarinimą, bet ir pagerbia vieną žymiausių Lietuvos muzikos kūrėjų – Juozą Naujalį.
Šių metų festivalis bus išskirtinis keliais aspektais.
Taip pat, festivalio sudėtine dalimi tampa jau 4-ajį kartą rengiamas Juozo Naujalio vardo jaunųjų dirigentų konkursas, kuriame dalyvauja jaunieji talentai iš visos Lietuvos muzikos ir meno mokyklų, kurios ruošia būsimuosius choro dirigentus. Jaunųjų dirigentų konkursas siekia skatinti profesionalumą ir pritraukti daugiau jaunimo į šią prestižinę muzikos specialybę.
Dar vienas festivalio išskirtinumas yra chorų koncertas Raudondvario Šv. Kūdikėlio Jėzaus Teresės bažnyčioje. Šis, tradicija tapęs išvažiuojamasis koncertas, yra vienas svarbiausių festivalio akcentų, nes visuomet yra aplankomas Juozo Naujalio paminklas, kuris ir stovi šalia bažnyčios.
Kaip ir kiekvienais metais festivalio sudėtine dalimi tampa chorų konkursas, kurį vertina tarptautinė komisija. Šiais metais komisiją sudarys ekspertai iš Latvijos, Estijos ir Lenkijos, kurie vertins ne tik chorų konkursą, bet ir jaunųjų dirigentų konkurso dalyvius. Vienas iš konkurso išskirtinių aspektų yra geriausio konkurso choro prizas. Nuo 2019 m. penktojo konkurso organizatoriams gimė idėja padaryti unikalią Juozo Naujalio batutos repliką, kuri buvo pagaminta naudojant 3D skanavimo ir spausdinimo technologijas. Nuo to laiko šis prizas tapo pagrindiniu ir batuta yra įteikiama geriausiam konkurso chorui ir dirigentui, kuris surenka daugiausiai komisijos balų. Šį apdovanojimą yra laimėję: Gintarė Barisaitė – Mitkuvienė, Ramūnas Baršauskas (Lietuva) ir Anna Moniuszko (Lenkija).
-
ATLIKSIME CAMILLE’IO SAINT-SAËNSO ORATORIJĄ „TVANAS“
2025.03.12
Kovo 23 d. Nacionalinės filharmonijos scenoje Roberto Šerveniko diriguojamas Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras (LNSO) drauge su Kauno valstybiniu choru ir solistais atliks du solidžius, tačiau scenoje gana retai skambančius kūrinius – Anatolijaus Šenderovo koncertą violončelei ir orkestrui „Concerto in Do“ ir Camille’io Saint-Saënso oratoriją „Tvanas“. Taip pat skambės A. Šenderovo Siuita iš baleto „Dezdemona“, rašoma Nacionalinės filharmonijos pranešime.
Antroje simfoninės muzikos vakaro dalyje skambėsianti prancūzų romantiko Camille’io Saint-Saënso oratorija „Tvanas“ („Le Déluge“) simfoniniam orkestrui, chorui ir solistams laikoma vienu geriausių kompozitoriaus kūrinių, bet koncertų salėse skamba retai. Oratorijos solo partijas dainuos Marija Arutiunova (sopranas), Gabrielė Kuzmickaitė (mecosopranas), Karolis Kašiuba (tenoras), Andrius Apšega (baritonas).
Biblijoje, Pradžios knygoje, aprašyta istorija apie Pasaulio tvaną ir Nojaus arką ne vieną kompozitorių įkvėpė sukurti stambios formos kūrinį. Šis C. Saint-Saënso opusas išsiskiria kitokiu, novatorišku požiūriu į oratorijos žanrą – simfoninį orkestrą keisdamas vien tik styginiais ir pasitelkęs pasaulietinei muzikai būdingą muzikinę mintį, C. Saint-Saënsas papiktino patį popiežių, ir šis kritikavo oratoriją kaip pernelyg pasaulietišką. Tačiau muzikos kritikų nuomonė kitokia – tai svarbus indėlis į prancūziškos oratorijos ir prancūzų klasikinės muzikos raidą.
-
LIETUVOS MUZIKOS ELITAS ATLIKS T. KASHIFO QUEEN SYMPHONY
2025.03.06
Lietuvos klasikinės muzikos elitas Kaune ir Klaipėdoje atliks legendinės roko grupės „Queen“ kūrybos įkvėptą britų kompozitoriaus Tolga Kashif magnum opusą „The Queen Symphony“!„The Queen Symphony“ – be abejonės, įspūdingiausias ir didingiausias „Queen“ muziką reprezentuojantis šedevras, kurį gali išgirsti Lietuvos klausytojai. Vienu metu scenoje pasirodys daugiau nei 140 atlikėjų: Roberto Šerveniko vadovaujamas Kauno valstybinis choras bei Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro atlikėjai, kuriems diriguos charizmatiškasis maestro Gintaras Rinkevičius. Scenoje solo partijas atliks Rūta Rinkevičiūtė-Buškevics (fortepijonas), Vita Šiugždinienė (violončelė) ir specialiai šiam išskirtiniam įvykiui į Lietuvą atvykstanti smuikininkė Saulė Rinkevičiūtė. Šis renginys – ne tik puiki proga pasigerėti kitame amplua atsiskleidžiančia, amžina „Queen“ muzika, bet ir galimybė pasimėgauti pasaulinio lygio lietuvių muzikantų meistryste.Įspūdinga, unikali ir teatrališka turkų kilmės britų kompozitoriaus Tolga Kashif kompozicija „The Queen Symphony“ pirmą kartą buvo sugrota 2002 m. Karališkuosiuose festivalių rūmuose, Londone. Simfonija pelnė tarptautinį pripažinimą ir buvo atlikta klausytojams visame pasaulyje. Šis kūrinys laužo simfoninės muzikos taisykles, suteikdamas „Queen“ muzikai naują dimensiją ir išraišką. Renginio dalyviai turės retą galimybę pasinerti į užburiančią klasikinės ir roko muzikos sintezę, kuriai atlikti reikalingas atlikėjų sąstatas gali tilpti vos keliose šalies scenose. Koncertai Kaune ir Klaipėdoje – išskirtinė galimybė patirti tokio mąsto ir lygio pasirodymus už sostinės ribų.Koncertai Lietuvoje:Kovo 13 d. – Kauno sporto halėKovo 14 d. – Klaipėdos Žvejų rūmaiAtlikėjai:Saulė Rinkevičiūtė – smuikasRūta Rinkevičiūtė-Buškevics – fortepijonasVita Šiugždinienė – violončelėKauno valstybinis choras, vadovas Robertas ŠervenikasLietuvos valstybinis simfoninis orkestras, vadovas Gintaras Rinkevičius„Norėjau atskleisti pirmykštę šios didžios muzikos esmę. Norėjau sukurti ką nors daugiau nei paprastą orkestruotę, ir atradau, kad neatsiejama „Queen“ muzikos dalis yra šiuolaikinio klasikinio žanro kalba“, – teigia T. Kashifas.Grupės „Queen“ nariai nedalyvavo T. Kashifo simfonijos kūrimo procese, palikdami kompozitoriui visišką kūrybos laisvę. Nors simfonijos muzikiniam audiniui naudojamos garsiausios grupės dainos, kai kurias iš jų bus sunku atpažinti net didžiausiems „Queen“ muzikos gerbėjams. „Visi, kurie tikisi išgirsti tiesiog aranžuotas „Queen“ dainas, bus mažų mažiausiai šokiruoti“, – po pirmųjų simfonijos perklausų teigė grupės „Queen“ gitaristas B. May.T. Kashifas pabrėžia, kad „Queen“ muzika yra vertingas audinys akademinės muzikos kompozitoriui – „Queen“ buvo naujos radikalios bangos, metusios iššūkį visai populiariajai muzikai, dalis. Ji įkūnijo pirminę artistinę ekspresiją, kurią mes girdime skrupulingai atliktuose grupės įrašuose ir koncertuose. Šiandien „The Queen Symphony“ atliekama visame pasaulyje, jos įrašas išlieka vienu populiariausių Europos, JAV, Azijos klasikinės muzikos sąrašuose. „Queen“ teatrališkumas, jausmingumas persunkia simfonijos skambesį, – atrodo girdime pompastiško Freddie Mercury teatro užkulisius.Apie kompozitoriųTolga Kashif (g. 1962) – yra Londone gimęs turkų kilmės kompozitorius, kurio sėkmė apima tiek kritikų pripažintas Richardo Strausso tonines poemas, tiek BBC projekto „Perfect Day“ muzikos prodiusavimą. Šis singlas, kuriame dalyvavo tokie atlikėjai kaip Elton John, David Bowie ir Bono, uždirbo daugiau nei 2 milijonus svarų labdarai. T. Kashif visame pasaulyje geriausiai žinomas dėl savo „The Queen Symphony“ kūrinio. -
ŠIO KŪRINIO KLAUSYTIS MAN TIESIOG FIZIŠKAI SKAUDU...
2025.03.03
„Buča. Lacrimosa“ – koncertas, skirtas trečiosioms Ukrainos tragedijos metinėms. Dirigentė Oksana Madaraš savo akimis matė Bučos tragediją, nes jos mama gyvena Bučoje. Prasidėjus karui ji išvyko pas mamą, tikėjosi, kad priemiestyje bus ramiau, negu pačiame Kijeve. Tačiau ji nežinojo, kad šalia yra Hostomelio oro uostas, į kurį pirmiausia leidosi rusų desantininkai, ten vyko nuožmiausi mūšiai.Penktadienį, kovo 7 d. Kauno filharmonijoje.„Muzika man visuomet teikė vidinę ramybę, saugumo jausmą, todėl buvau laiminga, kai tėtis mane nuvedė į muzikos mokyklą“. Ji užaugo su Johanno Sebastiano Bacho, Wolfgango Amadeus Mozarto, Franzo Schuberto, Ludvigo van Beethoveno ir kitų klasikų kūriniais. Skambėjo čia Piotro Čaikovskio, Sergejaus Rachmaninovo muzika. Šių dienų kontekste viskas keičiasi.„Kodėl mes turime atleisti rusams jų nekultūrą už jų kultūrą?“„Stovim ir matome, kaip sprogsta sviediniai, atrodo, krenta vis arčiau ir arčiau. Kažkas sako: nebijokite, dar toli, balandžiai tupi ramūs, vadinasi dar toli... Po valandos į laiptinę, kur buvome susirinkę ir laukėme evakuacijos, pataikė sviedinys...“Viktorija Polevaja. „Buča. Lacrimosa“ - tai jos įspūdžiai iš deokupuotos Bučos, Kijevo priemiesčio. Ten buvo nukankinti, nužudyti šimtai žmonių.„Šio kūrinio klausytis man tiesiog fiziškai skaudu. Tai tarsi rauda dėl žuvusių. Ši skausmo tema yra ir antrajame koncerto kūrinyje – Mozarto Requiem, sukurtame prieš šimtmečius, bet kūrinius jungia tarsi skausmo arka, atsikartojanti laiko tėkmėje. Mozartas dovanoja mums viltį, šviesą, amžinąją šviesą, viltį, kad tiesa nugalės. Didvyriai nemiršta, jie visada su mumis“.Sopranas Hana Tverdova jau koncertavo Kaune, Muzikiniame teatre. Ji dainuoja Kijevo operos teatre, taip pat atlieka Mozarto kūrinius. Oksana ją gerai pažįsta. „Jos spalvingas balsas labai tinka Mozarto kūriniams atlikti“.Smuikininkė Miroslava Kotorovič, gavusi prieglobstį Lietuvoje, dirba Vilniuje.„Teko kartu dalyvauti festivaliuose Kijeve, Bremene, festivalyje „Odesa klasik“. Kadangi Odesoje rengti festivalį neįmanoma, jis vyksta įvariuose Europos miestuose. Net nekilo klausimų, kas galėtų atlikti smuiko partiją šiame koncerte“.AtlikėjaiKAUNO MIESTO SIMFONINIS ORKESTRASVyr. dirigentas Constantine Orbelian (JAV), vadovas Algimantas TreikauskasKAUNO VALSTYBINIS CHORASMeno vadovas ir vyr. dirigentas Robertas ŠervenikasSolistai:HANNA TVERDOVA (sopranas, Ukraina)GABRIELĖ KUZMICKAITĖ (mecosopranas)KAROLIS KAŠIUBA (tenoras)ŽYGIMANTAS GALINIS (bosas)MYROSLAVA KOTOROVYCH (smuikas, Ukraina)Dirigentė OKSANA MADARASH (Ukraina)ProgramojeViktoria Polyova – „Bucha. Lacrimosa“ smuikui ir simfoniniam orkestrui (premjera Lietuvoje)Wolfgang Amadeus Mozart – „Requiem“ d-moll, KV 626 -
KVCH LIUBIANOS ŽIEMOS FESTIVALYJE
2025.02.24
Po ilgos ir nelengvos kelionės choras grįžo iš Liublianos žiemos festivalio. Pradedamajame koncerte skambėjo įtaigusis B. Britteno "Karo requiem". Įspūdingoje Cankarjev dom salėje Lublianoje įvyko du koncertai. Atsižvelgiant į nedidelį miesto gyventojų skaičių, kuris nesiekia 300 tūkstančių, nuostabu, kad abu kartus 1541 klausytoją talpinanti salė buvo pilna.Nemažą indėlį į koncerto sėkmę įnešė choro vadovas R. Šervenikas, kuris energingai talkino 89 metų dirigentui iš Šveicarijos Ch. Dutoit.Šiek tiek keitėsi atlikėjai. Vietoj rusės Nadeždos Pavlovos soprano partiją atliko Irina Lungu iš Moldovos.Liubiana tampa nuolatine mūsų choro kūrybine stotele. Tai tikrai džiugina širdį...ATLIKĖJAICHARLES DUTOIT, dirigentasSLOVENIJOS FILHARMONIJOS ORKESTRAS IR CHORASKAUNO VALSTYBINIS CHORASVIENOS BERNIUKŲ CHORAS „SÄNGERKNABEN“IRINA LUNGU, sopranasIAN BOSTRIDGE, tenorasMATTHIAS GOERNE, baritonas"Karo requiem" chorams, solistams ir orkestrui skirtas kūrinys laikomas vienu įtaigiausių ir emocingiausių XX amžiaus kūrinių. Jis parašytas iškilmingai pašventinimo ceremonijai naujosios Koventrio katedros, pastatytos vietoj keturioliktojo amžiaus bažnyčios, subombarduotos per Antrojį pasaulinį karą. Karo Requiem sugretina Lotynų kalbos mišių tekstą su ekstraliturginiais anglų karo poeto Wilfredo Oweno eilėraščiais, atvaizduojančiais Pirmojo pasaulinio karo fronto siaubą. Brittenas šiuos elementus sujungė į išraiškingą ir galingą kūrinį. Atsidavęs pacifistas Brittenas šiuo darbu sukūrė svarbią antikarinę žinią, kuri ir šiandien skamba karų draskomame pasaulyje.Karo Requiem atliks 2025-ųjų Liublianos festivalyje reziduojantis Slovėnijos filharmonijos orkestras, kuriam diriguos legendinis maestro Charlesas Dutoit, dažnas svečias Slovėnijos sostinėje. Solistė – daugybę apdovanojimų pelnęs sopranas Nadežda Pavlova, vertinama dėl nepriekaištingo bel canto, tenoras Ianas Bostridge'as, pripažintas Britteno specialistas, ir pripažintas baritonas Matthiasas Goerne'as, žinomas tiek dėl pasirodymų operos scenoje, tiek dėl studijinių įrašų. Prie Slovėnijos filharmonijos choro prisijungs menine kokybe ir griežtu požiūriu išsiskiriantis Lietuvos valstybinis Kauno choras, kuriam dažnai patikimos naujų kūrinių premjeros, bei garsusis Vienos berniukų choras Sängerknaben, įkurtas XIII a.„Karo Requiem“ yra tiesioginis muzikinis Britteno pacifizmo atspindys, kurio jis laikėsi visą gyvenimą. Jo tikslas šioje kompozicijoje buvo ne tik šlovinti britų karius, žuvusius už savo šalį; veikiau jis skyrė kūrinį visoms karo aukoms.Autorius premjerai sąmoningai pasirinko skirtingų šalių solistus: vokiečių baritoną Dietrichą Fischerį-Dieskau, rusų sopraną Galiną Višnevskają ir britų tenorą Peterį Pearsą. Tokiu būdu jis tikėjosi glaudžiau suvienyti pastangas siekti taikos tas šalis, kurios kovojo ir patyrė didžiausias aukas, kokias kada nors matė pasaulis.Dirigento Charleso Dutoito reikalavimu Liublijanos žiemos festivalyje „War Requiem“ išgirsime tiksliai taip, kaip Brittenas norėjo.Kūrinyje lotyniškų mišių už mirusiuosius tekstas derinamas su širdį veriančiomis anglų poeto Wilfredo Oweno eilėraščiais apie karo beprasmybę. Poetas patyrė Pirmojo pasaulinio karo baisumus ir žuvo būdamas 25 metų, likus vos savaitei iki paliaubų pasirašymo 1918 m. lapkričio 11 d. -
R. ŠERVENIKAS APDOVANOTAS RITERIO KRYŽIUMI
2025.02.16
Valstybės atkūrimo dienos proga Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda įteikė valstybės apdovanojimus už nuopelnus Lietuvai ir už jos vardo garsinimą pasaulyje. Ordinu „Už nuopelnus Lietuvai“ Riterio kryžiumi apdovanotas Kauno valstybinio choro meno vadovas ir vyriausiasis dirigentas, profesorius Robertas Šervenikas. Sveikiname! -
VASARIO 16-AJAI ŠVENTINĖ DOVANA LRT „KLASIKOS KONCERTŲ SALĖJE “
2025.02.12
Klasikos koncertų salėje“ - tiesioginė transliacija iš Lietuvos nacionalinės filharmonijos - Lietuvos valstybės atkūrimo dienai – Vasario 16-ajai.
Atlikėjai:
Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras
(meno vadovas ir vyr. dirigentas Modestas Pitrėnas)
Kauno valstybinis choras
(meno vadovas ir vyr. dirigentas Robertas Šervenikas)
Solistai:
Marija Arutiunova (sopranas)
Gabrielė Kuzmickaitė (mecosopranas)
Mindaugas Zimkus (tenoras)
Žygimantas Galinis (baritonas)
Joana Daunytė (arfa)
Elena Daunytė (violončelė)
Jurgita Kazakevičiūtė (vargonai)
Dainius Svobonas (skaitovas)
Dirigentas Robertas Šervenikas
Programoje - Jono Jurkūno „Apie būtį“ arfai, violončelei ir orkestrui (pasaulinė premjera), Vytauto Barkausko „Prisikėlimo oratorija“, op. 138 (liturginiai, Vytauto Mačernio, Maironio tekstai), Algirdo Martinaičio Keturios dalys iš oratorijos „Tikėjimo ir vilties invokacijos“ (liturginiai, laisvės kovų archyvo, Vinco Mykolaičio-Putino, autoriaus tekstai)
Ved. Fausta Savickaitė ir Ignas Gudelevičius
-
BUČA. LACRIMOSA
2025.02.11
Tai – atminimo koncertas, skirtas trečiosioms Rusijos invazijos į Ukrainą metinėms paminėti. Šis renginys – simbolinė dedikacija karo metu prarastoms gyvybėms, suvienijantis ukrainietišką ir tarptautinę muziką, įkūnijančią solidarumą bei atmintį.
Kovo 7 d. 18 val. Kauno va;lstybinėje filharmonijoje.
Koncertą pradės šiuolaikinės ukrainiečių kompozitorės Viktorijos Poliovos „Buča. Lacrimosa“ – gilus kūrinys, transliuojantis iškilmingą susimąstymo aurą, o iškart po jo suskambės kultinis Wolfgango Amadeus Mozarto „Requiem“. Šis šedevras, garsėjantis savo gilumu ir jautrumu, sukuria galingą dialogą tarp istorinių ir šiuolaikinių apmąstymų apie netektį, atsparumą ir viltį. Vizualine-idėjine koncerto ašimi taps ukrainiečių dailininko Vladyslavo Zadvorskio paveikslas „Irpenės madona“, kuriame pavaizduota motina su kūdikiu, sugriauto tilto fone. Šis tiltas, jungęs Bučą su Irpene tapo tragišku pasipriešinimo invazijai simboliu. Paveikslas atspindi paprastų žmonių, besistengiančių apsaugoti savo artimuosius, skausmą ir herojiškumą bei primena apie siaubingus įvykius Bučoje.
Šiuo koncertu, kurį atliks Lietuvos ir Ukrainos muzikantai, bus nutiestas simbolinis tiltą tarp Ukrainos ir pasaulio auditorijos, pasitelkiant muziką, kaip universalią kalbą, siekiant pagerbti bei skatinti gilesnį supratimą ir empatiją Ukrainos padėčiai pasaulinėje arenoje.
-
KARO REQUIEM LIUBLIANOS FESTIVALYJE
2025.02.10
8-asis Liublianos žiemos festivalis prasidės monumentaliu anglų kompozitoriaus Bendžamino Britteno „Karo Requiem“. Šis chorams, solistams ir orkestrui skirtas kūrinys laikomas vienu įtaigiausių ir emocingiausių XX amžiaus kūrinių. Jis parašytas iškilmingai pašventinimo ceremonijai naujosios Koventrio katedros, pastatytos vietoj keturioliktojo amžiaus bažnyčios, subombarduotos per Antrojį pasaulinį karą. Karo Requiem sugretina Lotynų kalbos mišių tekstą su ekstraliturginiais anglų karo poeto Wilfredo Oweno eilėraščiais, atvaizduojančiais Pirmojo pasaulinio karo fronto siaubą. Brittenas šiuos elementus sujungė į išraiškingą ir galingą kūrinį. Atsidavęs pacifistas Brittenas šiuo darbu sukūrė svarbią antikarinę žinią, kuri ir šiandien skamba karų draskomame pasaulyje.Karo Requiem atliks 2025-ųjų Liublianos festivalyje reziduojantis Slovėnijos filharmonijos orkestras, kuriam diriguos legendinis maestro Charlesas Dutoit, dažnas svečias Slovėnijos sostinėje. Solistė – daugybę apdovanojimų pelnęs sopranas Nadežda Pavlova, vertinama dėl nepriekaištingo bel canto, tenoras Ianas Bostridge'as, pripažintas Britteno specialistas, ir pripažintas baritonas Matthiasas Goerne'as, žinomas tiek dėl pasirodymų operos scenoje, tiek dėl studijinių įrašų. Prie Slovėnijos filharmonijos choro prisijungs menine kokybe ir griežtu požiūriu išsiskiriantis Lietuvos valstybinis Kauno choras, kuriam dažnai patikimos naujų kūrinių premjeros, bei garsusis Vienos berniukų choras Sängerknaben, įkurtas XIII a.„Karo Requiem“ yra tiesioginis muzikinis Britteno pacifizmo atspindys, kurio jis laikėsi visą gyvenimą. Jo tikslas šioje kompozicijoje buvo ne tik šlovinti britų karius, žuvusius už savo šalį; veikiau jis skyrė kūrinį visoms karo aukoms.Autorius premjerai sąmoningai pasirinko skirtingų šalių solistus: vokiečių baritoną Dietrichą Fischerį-Dieskau, rusų sopraną Galiną Višnevskają ir britų tenorą Peterį Pearsą. Tokiu būdu jis tikėjosi glaudžiau suvienyti pastangas siekti taikos tas šalis, kurios kovojo ir patyrė didžiausias aukas, kokias kada nors matė pasaulis.Dirigento Charleso Dutoito reikalavimu Liublijanos žiemos festivalyje „War Requiem“ išgirsime tiksliai taip, kaip Brittenas norėjo.Kūrinyje lotyniškų mišių už mirusiuosius tekstas derinamas su širdį veriančiomis anglų poeto Wilfredo Oweno eilėraščiais apie karo beprasmybę. Poetas patyrė Pirmojo pasaulinio karo baisumus ir žuvo būdamas 25 metų, likus vos savaitei iki paliaubų pasirašymo 1918 m. lapkričio 11 d.ATLIKĖJAICHARLES DUTOIT, dirigentasSLOVENIJOS FILHARMONIJOS ORKESTRAS IR CHORASKAUNO VALSTYBINIS CHORASVIENOS BERNIUKŲ CHORAS „SÄNGERKNABEN“NADEŽDA PAVLOVA, sopranasIAN BOSTRIDGE, tenorasMATTHIAS GOERNE, baritonas -
PIRMĄ KARTĄ TOSCA - SU VIDA MIKNEVIČIŪTE
2025.02.05
Vienintelis ir nepakartojamas G. Puccini „Tosca“ spektaklis LNOBT scenoje. Pirmą kartą Tosca - Vida Miknevičiūtė kartu su Seru Brynu Terfeliu, Johnatanu Tetelmanu, Lietuvos nacionaliniu simfoniniu orkestru ir Kauno valstybiniu choru, diriguojant Modestui Pitrėnui. Jonathano Tetelmano neprilygstama Cavaradossi partija ir nuostabus Scarpia, įkūnytas ikoniniu Sero Bryno Terfelio balsu…Nuskambėjus paskutiniams akordams, ne tik pilnutėlis parteris ir ložės, bet ir, kaip gerais studentiškais laikais, šimtai stovėjusių, ant laiptų sėdėjusių žiūrovų sukėlė tokias ovacijas, kurių galėtų pavydėti pats G. Puccinis…Paskutinį kartą su Vida Miknevičiūte teko dainuoti G. Verdi „Requiem“ mūsų choro įkūrėjo ir nepakeičiamo vadovo P. Bingelio atminimui skirtame 2021 metų Pažaislio muzikos festivalio baigiamajame koncerte kartu su J. Gringyte, E. Montvydu, T. Girininku, taip pat LNSO, diriguojant J.Domarkui. Ir dar naujametiniame 2020 metų koncerte Kauno valstybinėje filharmonijoje… Ir dar daugelyje koncertų anksčiau. Buvo be galo malonu nutraukti keletą metų trukusią bendravimo pauzę. Nemaža mūsų chorų dainininkių yra buvę Vidos studijų Muzikos akademijoje Kaune bendramokslės, todėl pirmas (dar tik!) susitikimas LNOBT scenoje buvo ypač malonus…Ir šio nuostabaus koncerto sukeltai euforijai įamžnti prisiminkime po 35-ajame Kanarų salų tarptautiniame muzikos festivalyje su didžiuliu pasisekimu atlikto vieno gražiausių G. Verdi kūrinių, „Requiem“ – Sero Bryno Terfel pasakytus žodžius: "Jūsų chorą priskiriu prie pačių stipriausių pasaulio chorų, su jumis dirbti garbė ir gera patirtis"… -
M. K. ČIURLIONIO 150-OSIOMS METINĖMS
2025.01.28
Artėja iškili mūsų kultūros data - M. K. Čiurlionio 150-osios metinės.Vasario 7 d. 18 val. Kauno valstybinė filharmonija, vasario 8 d. 19 val. Lietuvos nacionalinė filharmonija.Koncertinė programa „Iš širdies gelmių“ įprasmins iškilų kompozitoriaus ir dailininko Mikalojaus Konstantino Čiurlionio 150-ąjį gimtadienį. Skambės M. K. Čiurlionio ir jo amžininkų prancūzės Lili Boulanger ir brito Samuelio Coleridge’o-Tayloro kūriniai.Kauno valstybinis choras ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras atliks vieną gražiausių M. K. Čiurlionio kūrinių – kantatą „De profundis“, ją kompozitorius sukūrė pagal 130-ąją psalmę. Ta pačia psalme savo kūrinyje „Du fond de l’abîme“ rėmėsi ir Lili Boulanger. Šios širdį veriančios kompozicijos solo partiją atliks Justina Gringytė, viena žymiausių Lietuvos mecosopranų, tenoro partiją - Mykolas Stanevičius.Afrikietiškuoju Mahleriu pramintas S. Coleridge’as-Tayloras savo Baladę orkestrui a-moll sukūrė tik metais anksčiau, nei M. K. Čiurlionis savąjį „De profundis“. Vieną brandžiausių jo kūrinių – Koncertą smuikui ir orkestrui g-moll – atliks ypač sumaniomis ir subtiliomis interpretacijomis žavintis prancūzų smuikininkas Philippe’as Graffinas. Netikėtų sąsajų kupiną muzikinę dedikaciją M. K. Čiurlioniui diriguos Robertas Šervenikas. -
G. PUCCINI OPERA „TOSCA“ KONCERTE
2025.01.20
Giacomo Puccini opera „Tosca“ koncerteLietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras. Vasario 3 d.Vieninteliam pasirodymui Baltijos šalyse pirmą kartą susiburia pasaulinės operos žvaigždės. Ypatingą vasario vakarą Vilniuje aidės didingas „Tosca“ tragizmo skambesysAtlikėjai:Vida Miknevičiūtė, sopranas (Lietuva)Jonathan Tetelman, tenoras (JAV)Seras Bryn Terfel, bosas-baritonas (JK)Modestas Pitrėnas, dirigentasLietuvos nacionalinis simfoninis orkestrasKauno valstybinis choras„Tosca“ – penktoji Giacomo Puccini (1858–1924) opera, publikai pristatyta 1900 m. Romoje ir laikoma geriausiu ir garsiausiu klasikiniu XIX a. italų operos veikalu. Kompozitoriui įkvėpimu tapo pjesė, parašyta dramaturgo Victorien Sardou. Išvydęs jos pastatymą savo leidyklai Ricordi Puccini rašė: „Šioje pjesėje matau būtent tokią operą, kurios man reikia: be pernelyg ryškių charakterių proporcijų ar siužeto dekoratyvumo, tai taip pat nėra toks veikalas, kuriam būtų reikalingos gausios muzikinės priemonės”. Po metų derybų sprendimas rašyti operą buvo priimtas, o jos libreto ėmėsi Luigi Illica ir Giuseppe Giacosa.Operos siužetas pasakoja tapytojo Mario Cavaradossi ir garsios dainininkės Florios Toscos meilės įstoriją, apipintą pasiaukojimo, prievartos, pavydo ir netekties leitmotyvais. Veikalo muzikinis paveldas leido atsiskleisti ir sužibėti garsiausiems šio laikmečio operos solistams: Mariai Callas, Angelai Gheorghiu, Plácido Domingo, Jonui Kaufmannui, Tito Gobbi. „Vissi d’arte“ – tragizmo kupina garsi soprano arija; galinga „Te Deum“ arija, praturtinta vargonais, choru ir bažnyčios varpų aidais – vienas pamatinių opusų baritono balso repertuare; „Mario, Mario. Son qui!“ – pagrindinių veikėjų meilės portretas, supažindinantis su įvairiaplaniais jų charakteriais. Mirčiai pasmerkto Cavaradossi atliekama „E lucevan le stelle“ – bene garsiausia ir dažniausiai atliekama tenorinė arija.Išskirtiniam ir vieninteliam koncertui Vilniuje susiburia ryškiausios operos žvaigždės – pasaulio scenas užkariavęs lietuvių sopranas Vida Miknevičiūtė, kurios repertuare Florios Toscos rolė skambės pirmą kartą, amerikiečių tenoras Jonathan Tetelman, tituluojamas geriausiu šių laikų jaunosios kartos Mario Cavaradossi partijos atlikėjų ir legendinis britų bosas-baritonas, seras Byn Terfel, dėka sukurto ikoninio barono Scarpia vaidmens žinomas visame pasaulyje. Operos solistams akomponuos Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras ir Kauno valstybinis choras, diriguojami maestro Modesto Pitrėno.Koncertą organizuoja Lietuvoje įsteigta bendrovė „Riverside Music“, rengianti muzikinius turus ir projektus daugiau nei 30 pasaulio šalių, dirbanti su tokiais kolektyvais kaip Izraelio, Londono, Niujorko filharmonijos, Karališkasis Londono filharmonijos, „La Scala“ filharmonijos simfoniniai orkestrai; garsiausiais šių dienų menininkais – Zubinu Mehta, seru Antonio Pappano, seru Simonu Rattle’u, Martha Argerich, Yefimu Bronfmanu, Charles’iu Dutoit, Christophu Eschenbachu, José Cura, Thomasu Hampsonu, Elina Garanča, Jonu Kaufmannu, Gidonu Kremeriu ir kt. Tai jau trečiasis „Riverside Music“ plėtojamo tęstinio projekto koncertas. 2024 m. inicijuotas ciklas siekia Lietuvos publikai pristatyti aukščiausią pasaulinį pripažinimą pelniusius klasikinės muzikos menininkinkus ir kolektyvus. -
KONCERTAS SU A. BOCELLI
2025.01.09
Sausio 24 d. Kauno valstybinis choras kartu su Kauno miesto simfoniniu orkestru talkins žymiajam tenorui iš Italijos Andrea Bocelli. Koncertas vyks Rygos arenoje. Prieš gerus metus A. Bocelli svečuiavosi Kauno „Žalgirio“ arenoje. 65-erių dainininkas tą kartą į Lietuvą užsuko trumpam – iškart po pasirodymo jo laukė skrydis. Šį kartą Rygoje solitas taip pat užtruks neilgai.
2010-aisiais Pasaulio muzikos apdovanojimų ceremonijoje A.Bocelli pripažintas populiariausiu klasikinės muzikos atlikėju planetoje. Jo 1997-aisiais išleistas albumas „Romanza“ parduotas daugiau nei 20 milijonų egzempliorių tiražu. Tai populiariausias visų laikų Italijos muzikos įrašas.
Dainininko balsas atpažįstamas visuose pasaulio kampeliuose. Žemėje tikriausiai nerasite muzikos gerbėjo, kuris nežinotų jo kartu su Sarah Brightman įrašytos dainos „Time To Say Goodbye“. Nuo pirmų natų publikos širdis užkariauja ir dainos „Canto della Terra“, „Vivo per lei“, „Sogno“ bei dešimtys kitų dainininko repertuare esančių kūrinių.
-
NEPAŽINTAS MAESTRO P. BINGELIS
2025.01.03
Jurgio ir Ilmos knyga ne apie šventąjį, bet apie Petrą. Žmogų, kuris choro balsais ir vidine ugnimi tirpdė Kauno melomanų, o šokoladu glaistytais sūreliais – mylimos anūkės širdis.
Maloni pažintis Maestro Petrą Bingelį pažinojau tiek, kiek ir dauguma kauniečių. Tiesa, dėl savo darbo specifikos mačiau jį dažniau. Jei neklystu, paskutinį kartą mudviejų keliai susikirto Kauno valstybinės filharmonijos direktoriaus Justino Krėpštos kabinete, kur dovanų gavau ypatingą vinilinę plokštelę. Juodo aksomo dėklas su auksinėmis raidėmis „JN“ slėpė garso laikmeną su nuostabiausiais Juozo Naujalio kūriniais, kuriuos atliko P. Bingelio vadovaujamas choras. „Būtų smagu, kad miestas rodytų tiek dėmesio, kiek rajonas“, – rankose pavartęs naująjį vinilą, kurį, kaip supratau, finansavo Kauno rajono savivaldybė, dirigentas, pedagogas ir Nacionalinės premijos laureatas P. Bingelis jį įdavė man.
Nors patefono neturiu, plokštelei mano namuose skirta ypatinga vieta. Pastarąją paruošiau ir knygai „Nepažintas maestro. Petras Bingelis“, kurią po pokalbio su dirigento sūnumi Jurgiu ir jo žmona Ilma Bingeliais parsinešiau į asmeninę biblioteką. „Knyga nestandartiška, kaip ir tėvelis, su batuta lendantis nuo viršelio“, – J. Bingelio sūnaus Jurgio rankoms apglėbus leidinį, mano akys susmigo į fotografo Algimanto Aleksandravičiaus užfiksuotą akimirką – dirigentą, nuostabos kupinu veidu žvelgiantį į plunksną ant batutos. Akimirkai suglumau – tokio maestro niekada neteko matyti! Net ir tada, kai kavinukėje „Partitūra“ per dantį traukdavo eilėje lūkuriuojančius choristus, P. Bingelio lūpų kampučiai visai kitaip kildavo į viršų. „Ši nuotrauka atspindi tėvelio humoro jausmą, kuris jam padėdavo net sunkiausiose gyvenimo situacijose. Būdavo, jis kažką pasako, ir įtampa dingsta“, – kalbėjo J. Bingelis, gebėjimą išprovokuoti komišką aplinkos atsaką paveldėjęs iš savo tėčio. Ne veltui jiedviem suėjus į vieną kompaniją, aplinkiniai skaniai kvatodavosi.
Gyvas prisiminimuose Žinia, kad išėjo maestro, smogė kaip perkūnas iš giedro dangaus. Nors išankstinių ženklų būta. Antai, vienas choristas mirties naktį savo sapne išvydo dirigentą stovintį prie scenos. „Ką jūs čia veikiate?“ – nedrąsiai klustelėjęs, po akimirkos jis apkabino P. Bingelį ir atsisveikino.
Kitą dieną paklausęs kunigo, ką reiškia toks nakties vaizdinys, choristas išgirdo du galimus variantus – sveikimą arba atsisveikinimą. Tąsyk sapnas nešė liūdną žinią. „Išėjus Petrui, turėjome kelias jam skirtas laidas. Klausėme ir nesupratome, ar tikrai jose kalba apie tėvelį? Mes mažai žinojome apie jį iš profesinės pusės. Greičiausiai todėl, kad tėvelis niekada nesinešdavo darbo į namus, o namų į darbą. Tiems, kurie dirbo kartu, buvo įdomu sužinoti, koks jis buvo gyvenime“, – taip, anot I. Bingelienės, kilo mintis artimųjų, draugų ir bičiulių prisiminimus paversti knyga. Petras buvo nereiklus žemiškiems dalykams. Jam nereikėjo namo, naujo automobilio. Liepą, kai maestro amžinojo poilsio atgulė gimtojo Mardasavo kaimo kapinaitėse, Ilma su Jurgiu šnektelėjo su pirmaisiais penkiais knygos bendraautoriais. Ko gero, taip būtų teisinga vadinti tuos, kurių prisiminimai sugulė į knygos „Nepažintas maestro. Petras Bingelis“ puslapius. Grįžę atgal į Norvegiją, kur gyvena jau ne vienus metus, sutuoktiniai toliau užrašinėjo pasakojimus.
„Norėjome surinkti kuo daugiau skirtingų žmonių, kad nebūtų vien tik muzikantai. Tėvelis bendravo ir su verslo žmonėmis, ir su dvasininkija, ir su politikais, – procesas, anot J. Bingelio, priminė sniego gniūžtės principą. – Ką kalbinti toliau, mes sužinojome iš jau kalbintų žmonių. Viskas vyko labai natūraliai.“ Pasiskirstė darbais Išgirstos istorijos pakluso Ilmos rankai. Kiekvieną jų P. Bingelio marti vertė raidėmis ir skaitė dešimtis, o kartais ir šimtus kartų. Jurgis apsiėmė tvarkyti nuotraukas – rinko jas iš archyvų, skenavo, aprašė, tikslino datas ir jose figūruojančius žmones. „Buvo detektyvų. Vienos moters paieškos mus nuvedė net iki Amerikos, o atsakymas, pasirodo, buvo mums prieš nosį“, – knygos sudarymo procesą prisiminė J. Bingelis, ant kurio pečių gulė ir kitų ne mažiau svarbių darbų. Kultūros rėmimo fondui iš antro karto patvirtinus projektą finansavimui gauti, reikėjo ieškoti papildomų lėšų. Tėtį pažinoję, Pažaislio muzikos festivalį rėmę asmenys ir įmonės buvo geranoriški. Jie prisidėjo prie žinomo dirigento, muziko ir visuomenininko atminties išsaugojimo tokiu formatu. „Ši knyga nekomercinė. Ne tokiu tikslu ją leidome“, – darsyk paėmęs leidinį J. Bingelis prisiminė liepą, kai kelis metus brandintai idėjai virtus kūnu, jis su žmona dirbo knygnešiais. Toks esą ir buvo sumanymas – knygą padovanoti tiems, kurie buvo maestro gyvenime, o šiam išėjus dalijosi savo prisiminimais, kad didmeistris liktų gyvas atmintyje. „Labai gaila, kad ne visus pavyko pakalbinti“, – J. Bingelis neslėpė apmaudo dėl muzikologės, Lietuvos muzikos ir teatro akademijos docentės Zitos Kelmickaitės prisiminimų, kurie taip ir liko neaprašyti. Nepavyko pasikalbėti ir su choro dirigentu, pedagogu, kompozitoriumi Lionginu Abariumi. Anūkę lepino sūreliais P. Bingelio gyvenimo žmonės kelių šimtų puslapių leidinyje išsirikiavo chronologiškai, pradedant seserimi, studijų metų draugais, baigiant choru, studentais, akademine bendruomene ir anūke Sofija, kuri vienintelė prisimena senelį Petrą. „Vieną vakarą, kai buvo praėję dar nedaug laiko po tėvelio mirties, mergaitiškai pasikalbėjome su Sofija. Uždaviau jai klausimų, – mikliai atvertusi tolimiausius puslapius, I. Bingelienė pacitavo tąkart išgirstus dukros žodžius. – Man atrodo kad jam labai nerūpėdavo ką kiti apie jį galvoja. Jis buvo savimi, turėjo savo stilių, vaikščiodavo rankas laikydamas už nugaros, eidavo su berete ir šalikėliu.“
Tais kartais, kai iš Norvegijos į Lietuvą grįždavo sūnus Jurgis su šeima, P. Bingelio šaldytuvas pasipildydavo glaistytų varškės sūrelių, kuriuos labai mėgo anūkė. Nepaklausiau, ar maestro juos lukštendavo drauge, tačiau sužinojau, kad didmeistris uoliai užsiiminėjo joga. Kad ir kur būtų, dieną jis pradėdavo pratimais, apimančiais fizinę, protinę ir dvasinę praktikas. Jos, beje, padėjo jam išsigydyti ir skrandžio opas, atsiradusias dėl patiriamos įtampos. „Dirbdamas Petras turėjo praeiti tikrą pragarą. Buvo daug pavydžių žmonių, kurie troško užimti jo vietą. Tarkime, vienas toks nešdavosi kamertoną. Muzikoje jis naudojamas kaip garso aukščio etalonas instrumentams derinti ir choro dainavimo aukščiui nurodyti. Sykį nutiko komiška situacija, kai šis instrumentas visu garsu nukrito bažnyčioje ant grindinio. Visiems tapo aišku, kieno jis buvo“, – nepaisant visko, anot J. Bingelio, tėtis buvo nepakeičiamas. Nors pats to niekada nepripažino. Jis aiškiai suvokė savo pašaukimą, kryptingai ir tyliai dirbo, ką pradėdavo, tą pabaigdavo.
Scena – šventovė „Petras buvo nereiklus žemiškiems dalykams. Jam nereikėjo namo, naujo automobilio. Jis gyveno muzikoje, o štai jai buvo reiklus“, – o scenai, anot I. Bingelienės, – pagarbus. Jei scenoje batuta mosuodavo ne jis, o kitas dirigentas, P. Bingelis visuomet apsivilkdavo savo proginį fraką ir tik tokiu pavidalu eidavo nusilenkti kolegai. Scena buvo šventa vieta, kurioje maestro nepripažino netikrumo. Tai žinojo visi. Vieni pyko, kiti priėmė kaip savaime suprantamą dalyką.
„Greičiausiai piktinosi tie, kurie nenorėjo dirbti“, – pečiais gūžtelėjo I. Bingelienė, o iš jos lūpų tarsi natos liejosi tolesni prisiminimai, kuriuos maestro marti išgyveno du kartus – klausydama ir rašydama. – Būta ir labai komiškų situacijų, kai Petras tikrindavo choristus gastrolėse, kad šie ilsėtųsi ir ilsintų savo balsus. Tie vakariniai vizitai nebuvo su rimbu, tikrai ne. Jis viską mokėjo daryti su humoru, tačiau žmonės susimąstydavo. Jis nebuvo tiesmukas.“ P. Bingeliui labai nepatikdavo rūkantys choristai, tačiau net ir į šią priklausomybę jis gebėdavo pažvelgti su šypsena. Sykį, vykstant į gastroles, autobusas stabtelėjo prie degalinės. Vieniems choristams likus autobuse, kiti perbėgo kelią ir miške užsikūrė cigaretes. Ką darė P. Bingelis? „Stovėdamas su choro inspektoriumi Tadu Blozneliu jis garsiai, kad girdėtų visi tie, kurie slėpėsi miške, pasakė: lapkričio mėnuo, o pažiūrėk, kiek daug jonvabalių šviečia!“ – nusišypsojo I. Bingelienė. Pratęsė misiją Dabar Ilma šypsosi dažnai, nors pirmieji metai buvo labai sunkūs. Tai kartais primena ir laidos „Legendos“ įrašas. Dirbdamas Petras turėjo pereiti tikrą pragarą. Buvo daug pavydžių žmonių, kurie troško užimti jo vietą. „Atrodžiau graudžiai, o Petras niekada nemėgo tragizmo, dramų. Tai buvo ne jam. Todėl sesei, su kuria turėjo labai stiprų ryšį, jis nuolat primindavo: ašaros nepadės – spręsk situaciją“, – po netekties nusišluosčiusi skruostus, I. Bingelienė šiuos žodžius dažnai prisimena. Ausyse kartais suskamba ir kita maestro citata: „Mažiau kreipk dėmesį apie save.“ Tai jis ir darė – likdamas šešėlyje, kitus stūmė į priekį. Ypač jaunus žmones. Pradėjęs rinkti Kauno valstybinį chorą, ne vienam atlikėjui jis padėjo įsitvirtinti didmiestyje. Vieniems davė pinigų maistui, už kitus mokėjo būsto nuomą. Sykį kažkas net pastebėjo, kad užimdamas rimtas pareigas ir gaudamas gana solidžią algą, choro meno vadovas atrodė kaip studentas. Maestro dėmesį jaunajai kartai akcentavo ir jį gerai pažinoję solistai Edgaras Montvidas, Liudas Mikalauskas. Prieš kelis mėnesius pasirodžiusi knyga tarsi pratęsė maestro misiją. „Knygos dizainą turėjo daryti kitas žmogus, bet dėl finansinių sumetimų jo teko atsisakyti. Tada atėjo Aistė Tarutytė – jauna dizainerė, kuri į viską pažvelgė kitu kampu. Viskas labai susisiejo“, – J. Bingelis neabejojo, kad galutinis rezultatas būtų patikęs ir šviesaus atminimo tėčiui. Penktadienį Kauno žmonėms pristatę leidinį, šiandien Ilma su Jurgiu paliko Lietuvą ir, kaip sako patys, paleido maestro. Knyga, į kurią sudėjo visą meilę ir prisiminimus, – asmeninis jų atsisveikinimas, o kitiems – galimybė pažinti nepažintą maestro. „Nenoriu gražbyliauti. Mes rašėme ne apie šventąjį Petrą, o apie Petrą. Visgi, jis yra vienintelė tokia mano sutikta asmenybė“, – I. Bingelienė dėkojo likimui už galimybę pažinti šį neeilinį žmogų.
Skaityti daugiau: https://kauno.diena.lt/naujienos/kaunas/menas-ir-pramogos/nepazintas-maestro-p-bingelis-1194502#google_vignette