Pasirinkite kalbą

LT
EN
PL
RU
FR
DE
IT
ES

Paieška

Ieškoti

Susisiekite su mumis

lt Rašykite mums Paieška

2012

  • Puccini Tosca Kaunas State Choir-c91db95a87d1176aaa25f5c4ac7e93cf.jpg

    CHORO GIMTADIENIO DOVANA – „TOSKA“ SU PASAULINĖMIS ŽVAIGŽDĖMIS

    2012.10.10

    Visai neseniai iš Makao (Kinija) muzikos festivalio grįžęs Kauno valstybinis choras parsivežė daug ir puikių įspūdžių. „Bet pirmiausiai reikėtų kalbėti apie tai, ką ten nuvežėme“, – santūriai šypsojosi choro meno vadovas ir vyriausiasis dirigentas Petras Bingelis.

     

    Su pasaulinėmis žvaigždėmis

     

    Makao, buvusi Portugalijos kolonija, dabar – autonomiją turintis Kinijos vienetas, vadinamas antruoju Las Vegasu: garsėja daugybe lošimo namų ir kazino. Stop, stop. Kuo tai susiję su Kauno valstybiniu choru?

     

    „Ten rengiamas puikus muzikos festivalis! – paaiškino Kauno valstybinės filharmonijos vadovas Justinas Krėpšta, – į jį suvažiuoja atlikėjai iš viso pasaulio, o šiais metais festivalio organizatoriai nupirko Italijoje pastatytą Giacomo Puccini operą „Toska“.

     

    Į Makao atvyko režisierius, dailininkas, buvo atvežta visa scenografija, drabužiai, tačiau operos atlikėjai buvo samdyti naujai. „Ir kokie atlikėjai! – J.Krėpšta net loštelėjo krėsle, – aukščiausios prabos, per repeticijas klausiausi ir negalėjau patikėti tuo, ką girdžiu. Toskos vaidmenį atliekanti solistė iš Vengrijos Csilla Boross – tikras stebuklas, o ir tenoras, baritonas...“

     

    Taigi su pasaulinėmis žvaigždėmis kurti operą buvo pakviestas ir Kauno valstybinis choras, kuris tiesiog privalėjo pasirodyti tobulai, nes iš pradžių iš Italijos atvykę menininkai žvelgė kiek iš aukšto, gana arogantiškai, lyg nebyliai klausdami, ar tai išties geras choras. Ir tai buvo suprantama – operoje dainavo pasaulio didžiosiose scenose koncertuojantys atlikėjai.

     

    Kinijoje – lietuviška muzika

     

    Jau po pirmos repeticijos su choru italų menininkai ne tik suminkštėjo, bet tapo draugais, labinosi, kalbėjo ir neslėpė susižavėjimo choro profesionalumu ir drausmingumu: „Jūsų choras tarsi didžiulis vienetas, dainuoja puikiai, yra paslankus ir disciplinuotas.“

     

    Chorui šįkart teko ne tik dainuoti, jie tapo ir aktoriais, nes G.Puccini „Toskoje“ yra nemažai intarpų, kur reikalingi tam tikrus vaidmenis įkūnijantys personažai. Šįkart jais tapo choristai. „Režisierius tarsi pervėrė visus žvilgsniu, – pasidalijo įspūdžiais choristas Rimantas Klevečka, – ir keletas mūsų tapo vyskupais, teisėju, Roberto, gvardijos seržantu, kiti – ministrantais, liaudimi. Pavyzdžiui, gvardijos seržantu tapęs choro dainininkas Saulius Mažulis per premjerą vedėsi su savimi kareivius, kuriuos vaidino vietiniai kinų aktoriai. Vėliau pasijuokėme, kad Lietuva valdo, juk kareiviams vadovavo lietuvis, mūsiškis kolega.“

     

    Bet po 25 valandas trukusios kelionės pirmiausiai laukė ne repeticijos statomoje premjeroje. Kauno valstybinis choras dviejose bažnyčiose susirinkusius klausytojus supažindino ne tik su choru, atvykusiu iš daugeliui egzotiškos Lietuvos, bet ir su lietuvių kompozitorių kūryba. Be S. Rachmaninovo, A. Brucknerio, R. Genee, W.A. Mozarto, G.F. Händelio, G. Verdi, G. Bizet, P. Mascagni kūrinių buvo lietuvių kalba sudainuotos ir M.K. Čiurlionio, J. Naujalio, A. Bražinsko, R. Žigaičio, B. Dvariono, J. Bašinsko kompozicijos.

     

    „Jautėme nuostabų atsaką iš publikos, – apie malonius įspūdžius pasakojo choro meno vadovas ir vyriausiasis dirigentas Petras Bingelis, – žmonės ne tik atidžiai klausėsi, bet ir apipylė aplodismentais. Jau išėję iš bažnyčios dar kurį laiką girdėjome nesiliaujančius plojimus.“

     

    „Jūs genialūs, – priėjusi sakė viena rusiškai kalbanti vietinė klausytoja, – ir todėl, kad sugebėjote išsilaisvinti, ir taip nuostabiai dainuodami.“

     

    Nuo Šakių iki Makao

     

    Taip jau susiklostė, kad Kauno valstybinis choras tolimojoje Kinijoje paminėjo ir savo gimtadienį. Pirmasis maestro P.Bingelio suburto kolektyvo koncertas įvyko Šakiuose, šįmet, po 43 metų, choristai per savo gimtadienį dainavo Makao. „Ir tuomet Šakiuose ir šįmet Kinijoje skambėjo lietuvių kompozitorių kūriniai“, – paprastai, lyg užbėgdamas susižavėjimo šūksniams už akių, ištarė nuo pirmųjų dienų visus 43 metus Kauno chorui vadovaujantis P.Bingelis.

     

    Tai kokių įspūdžių parsivežta? „Oi, daug ir labai gerų, – nusišypsojo P.Bingelis, – užsimezgė ryšiai su aukšto lygio menininkais, buvome įvertinti ir kviečiami toliau bendradarbiauti.“

     

    „Labai didžiuojuosi ir jaučiuosi pagerbtas, kad susitikau su Kauno valstybiniu choru. Visi choristai buvo labai profesionalūs, drausmingi, išpildė visus mano prašymus, kuriuos tik pateikiau. Esu kuo geriausios nuomonės apie jus ir labai tikiuosi dirbti su jūsų choru ateityje“, – kauniečiams negailėjo gerų žodžių italų režisierius Riccardo Canessa.

     

    P.Bingelis buvo užėjęs ir į vieną kitą Macao bažnyčią, kurių mieste matė gana daug, nors vietinių gyventojų dauguma išpažįsta budizmą, prie parduotuvių, kavinukių – visur pamatysi Budos statulėlę. „Bažnyčiose ypač nustebino, kad visi susirinkusieji maldininkai gieda, ir gieda labai švariai. Labai gražu ir gera girdėti, galėtų tokia tradicija prigyti ir Lietuvoje“, – pastebėjo maestro.

     

    Beje, tik atvykę į Kauną ir trumpai numigę choristai jau rinkosi į repeticiją, reikėjo parengti į Ukmergę vežamą W.A.Mozarto „Requiem“ ir šį sekmadienį Kauno Įgulos bažnyčioje skambėsiančią premjerą – Vlado Švedo „Dzūkų mišias“.

    Enrika Striogaitė

    „Kauno diena“, Nr. 263

     

     
    Plačiau Skaityti viską Dalintis
  • odense_concert_hall-27431f2b17603a5761f25f98984d424e.jpg

    KAUNO VALSTYBINIO CHORO KALENDORIUJE – DANIJA

    2012.03.26

    Kovo 29 d. Danijoje, Odensės koncertų rūmuose, profesoriaus Petro Bingelio vadovaujamas Kauno valstybinis choras Richardo Wagnerio kūrybos mylėtojus nudžiugins atlikdamas vieną įspūdingiausių šio kompozitoriaus veikalų - operą - misteriją „Parsifalis“.

    Koncerte skambės antrasis operos veiksmas, skirtas tik moterų balsams. „Parsifalis“ - paskutinė R. Wagnerio opera, kurios librete, sukurtame remiantis viduramžių poeto Wolframo von Eschenbacho epine poema, susipina romanas ir krikščioniškos legendos. Operos veiksmas klausytoją perkelia į viduramžių Ispaniją, Pirėnų kalnus. Kūrinio premjera įvyko 1882 m. Šio kūrinio fragmentai yra skambėję ir Lietuvoje: 2004 m. partijas iš pirmojo ir trečiojo operos „Parsifalis“ veiksmo atlikusiam Kauno valstybiniam chorui Vilniaus publika negailėjo ovacijų.

    Danijoje, į kurią vykstama dirigento Aleksandro Vedernikovo iniciatyva, choras lankysis ir koncertuos pirmą kartą. Maestro priskiriamas jaunosios kartos Rusijos dirigentų elitui. 2001-2009 metais vadovavo Maskvos Didžiajam teatrui, buvo šio teatro vyriausiasis dirigentas; nuo 2009 metų gruodžio 3 d. yra Odensės simfoninio orkestro vyriausiasis dirigentas, dažnai kviečiamas koncertuoti ir kitų valstybių koncertų salėse bei garsiausiuose teatruose – Milano „La Scala“, Romos, Bolonijos, Turino, Venecijos, Paryžiaus operose. Su Kauno valstybiniu choru A. Vedernikovas yra koncertavęs ir Vilniaus kongresų rūmuose.

    Koncerte kartu su choru dainuos ir žinomas Danijos tenoras, R. Wagnerio operų atlikėjas Stig Fogh Andersen, dainavęs Niujorko Metropoliteno operoje bei daugelyje garsiausių Europos scenų. Atlikėjamas akompanuos Odensės simfoninis orkestras, diriguojamas A. Vedernikovo. Bilietai į du koncertus Odensės koncertų rūmų salėje, talpinančioje 1212 žiūrovų, jau išpirkti. Koncertą, kuriame dainuos Kauno valstybinis choras, numato transliuoti Danijos radijas ir televizija.

    Choras yra sulaukęs ir daugiau kvietimų šiais metais atvykti koncertuoti kitose prestižinėse pasaulio scenose.

    Į Daniją choras išvyks prieš tai kartu su Violeta Urmana Lietuvoje atlikęs G. Verdi „Requiem“. Grįžęs iš gastrolių Danijoje, pavasarį Kauno valstybinės filharmonijos lankytojams kolektyvas atliks A. Bruchnerio „Mišias f-moll“ (diriguos Jean- Michel Blanchon, Prancūzija), A. Dvořáko „Stabat mater“ (diriguos Kaspar Zehnder, Šveicarija). Tuo tarpu Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro sezono uždarymui skirtame koncerte Vilniaus kongresų rūmuose nuskambės choro atliekamas monumentalusis B. Britteno „Karo requiem“.

    Parengė Rimantas Klevečka
     
     
    Plačiau Skaityti viską Dalintis
  • Photo by D. Matvejev_kvch.lt-4cc416735340aa964ec452f17d709691.jpg

    DIDINGĄJĮ G. VEDRI „REQUIEM“ LNOBT SCENOJE DAINUOS DU CHORAI

    2012.03.08

    Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre kovo 17 d. atliekant didingą Giuseppe’s Verdi „Requiem“ greta garsių solistų – Violetos Urmanavičiūtės-Urmanos, Anitos Rachvelishvili (Gruzija), Alfredo Nigro (Italija) ir Riccardo Zanellato (Italija) – dainuos net du chorai.

    Nacionalinio operos ir baleto teatro choro (vadovas Česlovas Radžiūnas) gretas papildys Lietuvos koncertinės scenos pažiba,  Kauno valstybinis choras (vadovas Petras Bingelis). Grieš LNOBT simfoninis orkestras. Diriguos Robertas Šervenikas.

    Kodėl G. Verdi „Requiem“ atlikimui reikia net dviejų didelių chorų?

    Formaliai G. Verdi „Messa da Requiem“ (toks yra pilnas kūrinio pavadinimas) sukurtas kaip tradicinės Romos katalikų liturgijos gedulingosios mišios, tačiau pamaldų metu šis veikalas turbūt neskambėjo nė karto. Mat tam ir nėra skirtas. G. Verdi „Requiem“ yra monumentalus koncertinis opusas, kokių XIX ir vėliau XX a. buvo sukurta ne vienas.

    Dažniausiai didingasis G. Verdi opusas gretinamas su W. A. Mozarto „Requiem“, šiedu veikalai laikomi bene iškiliausiais koncertinių mišių pavyzdžiais pasaulinėje muzikos literatūroje. G. Verdi veikalas išsiskiria tuo, jog turi daugelį operos bruožų, tad vienas kritikas yra pavadinęs šį kūrinį „opera bažnytiniais drabužiais“.

    Savo „Requiem“ G. Verdi rašė kaip pagarbos ir atminimo ženklą draugui ir italų tautos didvyriui, rašytojui Alessandro Manzoni. Kūrinio premjera įvyko 1874 m. gegužės 22 d. Milano Šventojo Morkaus katedroje, Manzoni mirties metinių proga, o po keleto dienų buvo pakartota „La Scala“ teatre. Anuomet dirigavo pats G. Verdi, dainavo solistai, prieš keletą metų atlikę kompozitoriaus operos „Aida“ premjerą Europoje.

    G. Verdi „Requiem“ tapo didžiuliu triumfu, kuris reiškė ne tik paties kūrinio sėkmę, bet ir tapo tuomet dėl savo tautinės savimonės kovojusių italų manifestu, tarsi sakančiu – „mes esame“. Tokioms didingoms emocijoms reikšti reikėjo ir atitinkamo įkūnijimo, tad greta keturių solistų naudojamas dvigubas choras. LNOBT scenoje kovo 17-ąją dainuos net apie 140 choristų!

    Po kūrinio premjeros Italijoje prasidėjo jo ilga ir sėkminga kelionė po pasaulį: triumfališkas pasirodymas Londono „Royal Albert Hall“ salėje, septyni atlikimai Paryžiuje ir t. t. Lietuvos publika taip pat gerai pažįsta Giuseppe’s Verdi „Requiem“, mūsų krašte jis buvo atliktas ne kartą. Kovo 17-ąją LNOBT siūlo ne tik prisiminti šią didingą muziką, bet ir pasimėgauti puikių atlikėjų muzikavimu.

    LNOBT inf.
     
    Plačiau Skaityti viską Dalintis